a

Gyermekévek Felsőcsatáron: Hildebrand István filmoperatőr 93 éves

Hildebrand István Kossuth-díjas filmoperatőr, a Nemzet Művésze büszke rá, hogy gyermekéveit Felsőcsatáron töltötte. Soha el nem múló szeretettel beszél a csatári emberekről, a nagypapájáról és arról, hogy ezen a vidéken ismerkedett meg az üveglapra festett történetekkel, amelyek nagy benyomást tettek rá. Az operatőr lenyűgöző tehetségű cinematográfus. Ő jegyzi a Psyché, A kőszívű ember fiai, A Gerolsteini Kaland, A veréb is madár és a Pogány Madonna című filmeket. Már ebből a listából is látszik, hogy sokoldalú, kisérletező művész. Hildebrand István idén ősszel töltötte be 93. életévét.

Születésétől fogva egészen tíz éves koráig Felsőcsatáron élt a nagyszülei házában. Így emlékezik erre az időszakra:

  • Horvátul gondolkodom, de magyarul kell beszélnem. Képzelheti, milyen nehéz a dolgom! Felsőcsatáron ugyanis mindenki horvátul beszélt a környezetemben. Akkor mindössze háromszázan lakták a falut. A nagyszüleim meghatározóak voltak a nevelésemben, mert úgy kerültem oda, mint zabigyerek. A mai napig nem tudom, ki volt az apám. Anyám kilencvenhat éves volt, amikor elment, de soha nem árulta el, kitől származom.

Azokban az években minden gyerektől tiltották, az erkölcstelenséget, a bűnt jelképezte egy olyan gyerek, aki nem házasságból származott. Mégis szép emlékek kötik Csatárhoz. Jöttek például a filmesek, akik festett üvegeket hoztak magukkal, amelyek akkorák voltak csupán, mint egy mai okos telefon. Kézzel festették ezekre Jézus történetét. Megvolt a szeplőtelen fogantatás és a keresztre feszítés is. Az iskola falára, diaként „vetített képhez” a helyi tanító játszott aláfestő zenét harmóniumon. 

  • Mi gyerekek úgy hívtuk: a mozi. Számomra tíz éves koromig ez volt a mozi.

Nagy szerencsére egyszer csak kapott egy rollert, az aztán nagy csoda volt, a kis Pisti világszenzáció lett. Kölcsönadta, barátkozott, szerette azokat az éveket. Traktorosnak szánták, mert az volt a legjobb módú ember a faluban. Az I. Világháborúból hazatért hegyivadász nagyapa tisztességre nevelte unokáját, meséi egytől egyig a becsületről szóltak.

Kicsi volt még, amikor először látta a Dunát. Budapesten úgy tűnt, ez a folyó maga a tenger!

A főiskolára bejutni pedig maga volt a világ csodája, soha életében nem járt forgatáson. Moziban igen, de egy kezén meg tudta volna számolni, hány alkalommal. A II. világháborúban szétlőtt Budapesten éppen azt kereste, hogy az utcán hol osztják a krumplit, amikor egy barátjával találkozott, aki színésznek készült. Elkísérte a színiakadémia a felvételijére, ahol a portás bácsi tanácsára ő is bement, mert ha felveszik, nem kell érettségizni. Az operatőr szakot azért választotta, mert ott nem kellett beszélni, valójában nem is értette a szó jelentését. 1946-ban, ő volt az egyetlen hallgatója az akkor induló operatőr tanszaknak. Mindent elolvasott, amit csak lehetett. Tudni akarta a kamera működését, ismerni akarta a technikai trükköket, azok használatát. Mesterei Balázs Béla, Radványi Géza (Márai Sándor testvére), Ranódy László, Hegyi Barnabás voltak.

A nevek hallatán ámuldozom. Osztálytársai voltak Bacsó Péter, Makk Károly, Kovács András, Vámos László, Gera Zoltán, Szirtes Ádám, Békés Itala.  Olyan ez, mintha megelevenedne előttem az egész filmtörténet. István a távolba néz és egy fél mosollyal jegyzi meg, mégsem emlékszik senki arra, vajon ha ő ilyen sikeres volt, hogy lehet, hogy így kettétört a pályája.

Manapság egészen máshogy vannak a dolgok, piacorientált lett a filmszakma. Minden rendező úgy kezd munkához, vajon az amerikai filmakadémiának tetszik-e, amit kigondolt. Régen másképpen volt. Az álmaikat akarták filmre vinni az alkotók, nem díjak bezsebelése volt a céljuk.

Az akkori álmodók filmjeiben egy közös volt, bennük volt a lázadás. Arról faggatom a filmest, vajon a technikai felkészültség mellett, mi kell még ahhoz, hogy valaki jó operatőr legyen.

  • Ezt maga előtt már nagyon sokan megkérdezték tőlem. Ma erre még nehezebb válaszolni, mert az én időmben egész más volt leforgatni egy árvízi jelenetet a Kárpáthy Zoltánban, vagy a Kőszívű ember fiaiban a farkas kalandot. Az árvízi képekhez egy Rákos-patak melletti elhagyott strand medencéjét béreltük ki, mi építettük fel a díszleteket, élő a statisztáink voltak, minden eredeti volt. Manapság utómunkában mindent megold a technika. Mi évekig készültünk egy filmre.

Az előkészületek, az irodalmi forgatókönyv és a technikai forgatókönyv elkészítése után már a helyszínen is rengeteg helyzetet kell spontán megoldani. Hilda a Kertes házak utcája című filmről mesél, amelyben Bara Margit és Gábor Miklós egy csigalépcsőn szöknek fel szobára. Hildebrand kreativitását dicséri ez a megoldás. A helyszínen javasolta ugyanis ezt a változtatást. A szűk lépcsőn háttal, a két művész mögött haladt, aztán eléjük került. Akkoriban, kameramozgató eszközök hiányában az operatőr két kezére, a merészségére és a képességeire volt bízva a felvétel megoldása.

  • Ezt nem lehet megtanulni. Figyelni kell. Kamera annyi van, ahány féle. Munka közben pedig meg kell tudni változtatni az alapszándékot. Ez pont úgy van, ahogy a fotográfusoknál. Ahogy az én Stekovics Gáspár barátom csodálatos szemében. Ez a titok. Nem tudjuk.
Jelenetek egy operatőr életéből – Rendezte: Kocsis Tibor

Közreadta: Toronyiránt.eu

Fekete köpenyén át a nap – Füst Milán titkos szerelme

Tízezer lépés – Őszi kirándulóhelyek Vas megyében